14 June 2011

Jemputan Untuk Ke Majlis Walimatulurus De'din

Assalamualaikum,


Apa macam tajuk ? Ok tak ? Sebenarnya, nak jemput blogger semua hadiri majlis walimatulurus De'din yang akan berlangsung sepuluh tahun akan datang ! ngahahaha. Oh tidak. Tidak mungkin selambat itu. Kalau ada rezeki sekarang juga nak kahwin. ngahahaha. 


Yang sebenar benarnya, De'din nak kisahkan tentang walimatulurus, maklumlah dua minggu lepas kan musim mengawan punyalah banyak majlis walimatulurus.  Sebelum tu jom kita lihat dulu maksud walimatulurus menurut wikipedia 


Walimatulurus (Arabوليمة‎) atau kenduri kahwin (seperti majlis santapan makanan) sunat diadakan dan menerima jemputannya adalah wajib (terdapat ulama mengatakan sunat).


See ! Apa pekataan kunci yang anda semua dapat ? tentulah 'santapann makanan'. Maksudnya setiap kali ada majlis walimatulurus mestilah ada santapan makanan. hohoho, De'din suka part ni. Entri kali ini nak coretkan sikit tentang perkara yang x patut berlaku


Bila nak kawen ni ?



Juadah makanan


Elok kita salam ngan tuan rumah ja mesti dia kata sila2/terima kasih/jemput makan. Tapi bila lepas ja masuk ke khemah yang ada lauk pauk tu. Kadang-kadang boleh pula nasi dah habis, gulai dah kering, ayam dah hancur, air minum dah habis, tak dtambahkan. Kalau jadi situasi begini kita tak boleh salahkan tuan rumah sebab dia memang sibuk punyalah haritu. Sepatutnya, si ketua bahagian hidangan makanan tu perlulah lebih peka tak kiralah samaada catering ataupun rewang/pakat.


Meja


Kalo ampa semua perasaan, makan dah habis dekat 10 jam dah tapi tak bangun-bangun. Orang yang baru sampai ni nak duduk mana ? Saya cukup benci mereka yang sebegini ! Dah nampak tetamu lain dok pegang pinggan pon still x bangun. 


Jenis Tempat Makan


Ada setengah tempat dia asing kan tetamu Lelaki dan Perempuan. Kalo yang macam ni aku memang selesa. Ada baik nya ada buruk nya. Tapi aku lebih prefer macam ni. Kalo yang meja Campur-campur tempat makan memang aku kurang minat. Tambah yang datang couple then dok buat manja-manja macam depa punya kenduri. 24 jam makan pon tak habis2 lagi. Tapi kalo meja jenis nih, kelebihan dia untuk keluarga lah tambah yang ada anak kecil. Senang sikit nak jaga anak kan. betul tak kak diana ?


Catu makanan


Agak-agak apa yang aku maksudkan dengan catu makanan ni ? sapa dapat teka betul saya belanja cornetto dalam mimpi ! ngahaha. Boleh pula bgi sejemput je ayam, daging seketul kecil ?  Bagi saya lah baik tak payah buat kenduri kalo nak catu-catu makanan. Kalau nak buat juga, panggil yang mana perlu dah lah. Tetamu datang jauh-jauh bgi makan yang tu ja. Ada yang drive 45678 jam nak sampai majlis tu. patutka catu makanan ?

Nestle Drumstick Almond Thrill


Pakaian


Kalo boleh pakaian tu jagalah sikit, tak pakai baju melayu tak pakai baju kurung pon okay lah beb ! Janji sopan. ni pakai kebaya/kurung yang jarang-jarang tu. Terbeliak  ja pakcik-pakcik tu tengok hang. Yang laki pula jgn lah pakai seluar yang koyak rabak or seluar pendek. Nampak macam tak beradab ja kan 


Itu jalah kowt yang saya nak kongsikan dengan ampa semua. Ada lagi tapi malas nak karang. cukuplah sampai disini dulu. Lagipon ampa bukan baca abes pon. kuang kuang kuang* 


entri ni bukan nya apa, aku cuma nak tujukan kepada mereka yang bakal mendirikan rumah tangga agar majlis berjlan lebih lancar. Sebab tetamu lah yang akan memeriahkan majlis kita. Cuba bayangkan hari bersejarah kita tanpa tetamu ?



De'din

  • Selamat pengantin baru kepada semua supaya kekal hingga ke akhir hayat
  • Kalau ada jemputan walimatulurus jangan tak pergi pula ! 
  • Mak adik nak kahwin ! haha

p/s: Kalau ada yang x bersetuju/kuruang jelas/ atau yang samawaktu dengannya sila tinggalkan comment anda=)

29 comments:

AyieNa Nur said...

setuju2..btul sgt..tmbah2 part meja ngan pemakaian tu.. =)

adwafarahin said...

19 taun nnt insyaAllah pnjng umo sye dtg hehe :P

hanizatul.amira.amran said...

kawen je kat hotel! konpem makanan cukup. sbb 1 kad utk 2 org je
hahhahaha :)

Syazwan said...

ak sabar nak kawin ke?
heheh

Muhammad Yunus said...

Nt jgn lupa jmput hhhaaaaha

| Princess Diary | said...

setuju sangat2!

aMiRaH said...

haaa.. betul! betul betul! kes macam ni la selalu terjadi, trus ilang mud nak p kenduri kawen.. =.='

FariehanIbrahim [LBC] said...

bab catu mknn tu mmg xstuju..
ane blh catu2 mknn kt tetamu. ngahahaa ;P

diana said...

eh!!sama la entry kenduri kita..
hahahah..
betul la dedin..
akak lebih suka tempat makan asing2..
lelaki belah lain pompuan belah ain..
lain la kalau kita mai dah hujung2 hari..
boleh la makan tak kira tempat..kan??

nanie zainudin said...

farizzzzz! aq xsempat nk jadi orang pertama yg like n comment status kaw..hihi... ang dah gatai nak nikoh yew.. wajib kawen la ni..
stuju meyh dgn ape yg ko cakap..
kene jaga hati tetamu...
aq pun harap sgt majlis FUSHIA PINK
aq tu perfect..hihihihhi

gigiAriEma said...

catu mknn noh. ag kawen nnti ag taw la cna nak catu ka dak.. hahahaha


p suh mak ag nikah buang larh.. :P

aqmalazmi said...

musim mengawan??
erkk ape tu??
HAHAHAHHAHA

ieykahazieyka said...

haha . best topik .. ngeee .. setuju sangat .. sila jemput saye kalau dh ade jodoh nti ye de'din :)

shahjiehan said...

ceh..hampir2 aku terpedaya nk p kenduri hang ni!!!
grrr


jom baca dan komen ! !shahjiehan [dot] com ! !: Tony Blair baca Quran setiap hari


hehehhee.. apa2 pon aku pon nk kawen jugakk!!

HonEyBuNNy said...

yeahhh..

renungan di masa hadapan bila nak kawin nanti..hehe

THE LEKAT LEKIT STORY said...

kalau dah kawen mcm kita ni kalau asingkan tempat makan lelaki & perempuan memang rasa kekok nak2 lg dtg berdua je dgn hubby tak kenal org keliling.. rasa nak suap nasik pun tak selesa. Bab makanan kena catu.. seeloknya tuan rumah tu arrange jemputan dgn budget yg ada. jgn la sampai catu2.. nak bg org makan biar la kenyang. Bab pakaian.. skrg ni tradisi & adat dah makin terpinggir. kalau dulu majlis kawen susah nak jumpa org pmpuan yg pakai baju moden. tp sekarang berseluar jeans.. bergaun, berblaus..

HEROICzero said...

gua kalau kenduri kawen, gua x mintak banyak.

cukup ada ayam merah, air sirap, sudah.


keh3x~

Dayana AZ said...

amboii :) cm ta sbr je nk kwen hehe. igt td nk jmput dlm mse terdekat :D

Solihin Zubir said...

cis! wat saspen ja hang ni.. haha..
tp nnt, kalau btol2, jgn lupa jmput plak..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

kawen t jgn lpe jemput ea..

p/s: eh,mkn tempe xbmkna sngkek sgt ea.. =) mmg gemar TEMPE..

yana said...

heheh....wah nak mkn nasi minyak ke nie...hehehhe

::fadxieza:: said...

datang dr fb GBP1M..:)

mmg syok la dpt kawen..
haha..
gatai noh..

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اسلام عليكم

http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
kembara mahkota johor 2011 daulat tuanku

yup pernah pergi kenduri kahwin pisah lelaki pompuan kat area Batu Pahat....

saya bukan tomato said...

kehkehkeh egt betol dekdin nak kawen td . haha ;p

kiwi said...

kiwi igt dedin dh nk kawen bulan ni dh..hihi

enyheartsdiamond said...

kalau soal pemakaian seelok-eloknya pakai baju tradisonal lah :)

yayahidayah said...

hok aloh...
dh gatai sgt nak kawen le tu...
suspen... suspen...
tp, mmg betul la apa yg d bagitau tu...
setuju semuanya...
hakhakhaa... <3

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip beli kereta terpakai

uihhhh buat gempak ajerrr ramai yang terkejut dibuatnya

zati embong said...

10 tahun akan datang?amboi,awal betul bt invitation eh?hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...